Ще з давніх часів, щоб зробити комусь приємне, задобрити богів, віддячити за хороші справи – люди робили подарунки або підношення. Традиція віддячувати з`явилась з розвитком культури, коли людина допомогла іншій просто так, нечекаючи винагороди. А та у свою чергу вирішила зробити їй приємність за добру справу і піднесла невеличкий сувенір. З тих часів вважається піднесення подарунку чи сувеніру як вияву особливої уваги до людини, вдячності за щось або елементарне бажання зробити приємне.
Згадуючи біблійне сказання ми звертаємо увагу на те, що при народженні Ісуса Христа ангели хотіли зробити для немовляти щось приємне, ніби віддарувати його у цьому житті. І тоді волхви, що прибули у Віфлієм до немовляти презентували йому три дари: як Богові – ладан, як царю – золото та як смертному – смирну. Вони ніби зарання віддячили Христові та в такий спосіб привітали його!
У нашому житті подарунки і сувеніри підносять з приводу і без; у будь-яких сферах життя. Але є багато нюансів щодо того як презентувати, кому і що. Розглянемо нині актуальну тему подарунків і сувенірів у діловій сфері.
Почнемо з меншої одиниці презентів – сувенірів. Це невеличкі, дріб’язкові речі, що мають бути пам’ятними, тобто про щось нагадувати(подію, людину, справи). Так у діловій етиці, сувенірами вважаються брендові речі (якщо представник однієї компанії дарує іншому предмет із логотипом свого бренду); магніти, фотокартки, статуетки з подорожі, що характеризують місцевість перебування(як прояв уваги). Але перелічені сувеніри не мають містити особистого чи вульгарного характеру. Сувеніри можуть виражати національні риси.
Щодо більш значимих презентів, таких як подарунки, треба підходити з особливою ретельністю, адже варто враховувати не лише діловий етикет, а й індивідуальні, так би мовити, особисті схильності людини, якщо цей подарунок адресованій конкретній особі.
У діловій сфері розрізняють такі типи подаруків: компанія – компанії, фірма – співробітникам, керівник – підлеглим, підлеглі – керівникові, співробітник – співробітникові та колеги – співробітникові.
Щоб презентувати сувенір особливого приводу нетреба, на відміну від подарунка. Останній має місце з приводу значимих подій у житті людини або компанії. Такими заходами можуть бути: ювілеї фірми або у діловому житті співробітника, професійні або загальносвітові свята, особисті свята(день народження, весілля тощо), візит до закордонних партнерів або ж їхня зустріч.
Цікавим фактом є те, що першою підносить подарунок приймаюча сторона. Зазвичай у діловій сфері використовують такі подарунки як квіти, записні книжки, подарункові видання книжок, картини, цукерки, гарно оформлений кошик фруктів. Також можна дарувати спиртні напої, але слід пам’ятати, що вони мають бути у фірмовій упаковці, та превальовано даруватися чоловікам.
Не слід презентувати речі особистого характеру, адже це може бути розцінено як фамільярність, тим більше можна елементарно не вгадати зі смаком приймача подарунку.
Варто пам’ятати, що вартість подарунку немає суттєвого значення. Це залежить від можливостей, але не слід дарувати занадто дорогих речей аби не ставити партнера у скрутне становище. Тобто, щоб в нього не склалося враження, що він не вартий цього дарунку, або навпаки, що він тепер має віддячити також дорогим подарунком. Так само не варто обходитися лише сувеніром, якщо ситуація вимагає подарунку. При виборі подарунку слід керуватися нахилом і стилем партнера, а також рівнем ділових відносин.
При оформленні подарунку важливим є прояв гарного смаку у підібранні обгортки, адже це перше, на що звертає увагу партнер. Також до подарунку можна докласти листівку або візитівку.
Дуже важливим є етап дарування. Він має нести урочистий, тактовний характер.
Не менш значимим є вміння приймати подарунки. Презент треба розгорнути, якщо є така можливість, та оцінити увагу партнера подякувавши. Це треба зробити так, аби не присоромити інших, що прийшли з інакшими подарунками, та не занадто вихваляти даний. Ні в якому разі не можна відкладати подарунок не подивившись його. У разі недовподоби подарунку виявлення свого незадоволення недопустиме навіть натяком.
Відмовлятися від подарунку етично лише у тому разі, коли він занадто дорогий або ж непристойний.
У діловій сфері дарунків і сувенірів можна виокремити особливий вид – презенти у педагогічній діяльності. Педагог є підлеглим адміністрації школи і щодо подарунків у цих відносинах все зрозуміло з вище наведеного, але він також є суб’єктом дещо інакших зв’язків: вчитель-учень та вчитель-батьки.
Стосовно подарунків вчителю, то універсальним є квіти(особливо якщо це жінка), цукерки або ж таки знову література. Доцільним буде дарунок сувенірної книги з предмету, що викладає педагог.
Влучним піднесення подарунків вчителю є такі свята як День вчителя, День знань (1 вересня), ювілей(як професійний так і особистий з приводу дня народження), гендерні свята або ж загальносвітові.
Подарунки мають містити тактовний характер та не бути надмірно «галасливими». Тобто, стосуватися даного заходу, бути доцільними у ситуації та даруватися лише за наявності поважного приводу.
Отже, підсумовуючи все вище сказане, можна зробити висновки про важливість розуміння змісту, подання, оформлення та доцільності подарунків та сувенірів задля успішних ділових відносин.