Чи у кожної людини є друзі? Не купа знайомих і приятелів, а така людина, яка безкорисливо приїде серед ночі і не стане нічого вимагати у відповідь. Людина яка точно не зрадить і не підставить, і завжди вона поруч. На жаль, таких друзів одиниці і таку дружбу потрібно цінувати. Набагато частіше відбувається дружба заради самої дружби, як спосіб уникнення самотності, або просто знайомих які потрібні по навчанню або роботі вважають друзями.
Але навіть самій міцній дружбі приходить кінець. Начебто дружили і ділили останній шматок і в біді були поруч і раділи за маленькі перемоги один одного і все завжди було як на долоні. Але, щось відбувається і валитися дружба. Часто дружбі завадить успіх одного з друзів. Люди в біді протягнуть руку і допоможуть, а от успішність і славу інших люди чомусь дуже болісно сприймають.
Були друзі, але ось один вирвався, інше життя, інші інтереси, нема про що поговорити і дружба колишня сходить нанівець. А якщо ще друзі роз’їжджаються по різних містах і спочатку начебто телефонують, потім вітають один одного зі святами, а потім… А потім раз на рік вітають один одного в соціальній мережі з днем ??народження і поговорити то нема про що. Немає нічого спільного.
Чи потрібна людині дружба? Якщо потрібна, то для чого? Чи змінилися дружні відносини в даний час? Одні кажуть, що в натовпі дружба не можлива, інші, що умови сучасного життя роблять особисті відносини непостійними. У всіх людей є потреба в дружбі, де б вони не знаходилися.
Розпочаті в давнину і продовжені в новий час ностальгічні скарги на занепад і збіднення дружби ще більше посилилися в ХХІ ст. До старих аргументів тепер додалися нові: деперсоналізація людських відносин під впливом ринкової економіки, анонімність життя в мегаполісі, зростання соціальної мобільності, яка не дозволяє людям пізнавати один одного і підтримувати стабільні відносини, криза ідентичності, розвиток засобів масової комунікації.
Суспільні відносини зберігали свою особистісну форму, а вільний час, точніше, непродуктивна діяльність, спілкування, дозвілля, побут були так само ретельно і детально регламентовані, як і праця. Нікому не спадало на думку «заощадити час» на прийомі гостей або спілкуванні з сусідами, і це нікому не завдавало шкоди, так як коло спілкування залишалося більш-менш стабільним, життя всіх текло в одному і тому ж неспішному ритмі.
В умовах міського життя, особливо в сучасному мегаполісі, все ускладнюється. Людина, яка прагне чогось досягти, повинна берегти час, і це позначається насамперед на неутилітарності спілкуванні: банкет для налагодження відносин з «потрібними людьми» — зовсім не те ж саме, що дружнє застілля.
Мережа наших особистих відносин, однією з ланок якої є дружба, в значній мірі «задана» об’єктивними соціальними умовами. Розширення кола ділових, функціональних відносин певною мірою навіть стимулює активізацію особистих зв’язків, а міцність дружніх і родинних відносин залежить не стільки від щільності населення і розмірів міста, скільки від тривалості проживання цієї родини в одному і тому ж місці.
Організація побуту — не в останню чергу організація людського спілкування. Сусідство, територіальна близькість — одна з найважливіших передумов особистого знайомства і встановлення дружніх відносин. На перший погляд, територіальна близькість — тільки одна із зовнішніх умов виникнення і збереження дружби. Хоча і менше, ніж в селі, дружні відносини городян тісно переплітаються з сімейно-родинними і трудовими. Але як би не складалися особисті відносини на службі, інтенсивність домашнього спілкування залежить в першу чергу від близькості проживання: чим більша відстань, тим рідше зустрічі. Це спонукає жителів мегаполісу цінувати хороших сусідів. Проте вони не ототожнюють сусідство з дружбою.
У сучасному світі дружні відносини часто вважаються навіть більш важливими, ніж сімейно-родинні зв’язки. Навіть при порівняно рідкісних зустрічах і великій відстані, дружні відносини, як правило, вважаються найбільш інтимними і психологічно важливими.
Справа не стільки в ступені значимості різних форм життєдіяльності, скільки зміні критеріїв їх оцінки. Якщо в індустріальному суспільстві переважають «матеріалістичні» цінності, пов’язані з мотивами досягнення, економічної ефективності та матеріального добробуту, то в постіндустріальному суспільстві, де ці цілі в основному досягнуті, люди стають «постматеріалістами», в їх свідомості відбувається зрушення в бік індивідуальної автономії, перенесення акцентів переважно з економічної і фізичної надійності на почуття приналежності, самовираження і якість життя.
Це стосується і поняття дружби, яка сьогодні більше, ніж будь-коли в минулому, асоціюється не стільки з практичною допомогою, скільки з духовною близькістю, потреба в якій принципово безмежна. Тому вона і здається настільки рідкісною.
Соціологічні дослідження сучасної дружби, якщо розглядати їх висновки на тлі історичного досвіду, демонструють не стільки «зубожіння» дружніх почуттів і відносин, скільки ускладнення і психологізацію їх критеріїв, в світлі яких реальні особисті зв’язки часто-густо виглядають незадовільними. Нова форма суспільних відносин «не знищила елементарної потреби будь-якої окремої людини в теплоті і спонтанності в стосунках з іншими людьми. Вона не привела до зникнення бажання надійного і постійного підтвердження власних почуттів з боку інших людей, а також бажання бути поруч з людьми, які викликають симпатію.